})060935a7-dc96-413c-88b4-6958967f6570
.

Jakie suplementy i witaminy wybrać dla dziecka?

0
Jakie suplementy i witaminy wybrać dla dziecka?

Prawidłowy rozwój dziecka to cel większości rodziców. O ile zdrowa, zbilansowana dieta jest w stanie dostarczyć dziecku większości potrzebnych witamin, minerałów i innych składników odżywczych, o tyle zdarzają się sytuacje, w których konieczna jest suplementacja. Czasem wynika ona z niedoborów poszczególnych składników w diecie, a innym razem ze szczególnego zapotrzebowania na konkretne związki. W sklepie ekologicznym Zdrowo Odlotowo znajduje się sporo suplementów i witamin, które wzbogacą dietę dziecka. Na które z nich szczególnie warto zwrócić uwagę? Poniżej znajduje się kilka propozycji.

Wapń

Wapń jest jednym z tych składników mineralnych, których odpowiednia ilość w dzieciństwie w wielkim stopniu determinuje zdrowie w życiu dorosłym. Odgrywa kluczową rolę w budowaniu szkieletu, ponieważ aż dziewięćdziesiąt dziewięć procent tego minerału znajduje się właśnie w kościach. Ponadto wspomaga przewodnictwo nerwowe i wpływa na prawidłową pracę serca, mięśni i stawów. Objawy niedoboru wapnia to w pierwszej kolejności skurcze kończyn, a później również innych mięśni w klatce piersiowej czy twarzy. Kolejnym objawem braku pierwiastka w organizmie są problemy skórne, a wśród nich łuszczyca oraz drgawki i zaburzenia neurologiczne. W skrajnych sytuacjach brak wapnia może u dzieci skutkować krzywicą, zaś u dorosłych osteoporozą. Naturalnie pierwiastek ten występuje na przykład w mleku, jogurtach, kefirach, szpinaku czy jarmużu. Jeśli jednak badania wykażą niedobór, konieczna jest suplementacja, która zapewni dziecku prawidłowy rozwój. W ofercie sklepu ekologicznego sklepu Zdrowo Odlotowo znajduje się łatwo przyswajalny wapń w tabletkach, który stanie się cennym uzupełnieniem dziecięcej diety.

Żelazo

Jest jednym z tych pierwiastków, które najpowszechniej występują na świecie i jednocześnie stanowi element niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wszystkich organizmów żywych. Jest potrzebne wszystkim komórkom w ludzkim organizmie, a to oznacza, że znajduje się między innymi w mięśniach, tkankach, szpiku kostnym czy hemoglobinie. Pierwiastek ten wchodzi w skład czerwonych krwinek i odpowiada za transport tlenu do mięśni, a także poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, będąc dla dziecka dodatkową ochroną przed infekcjami w okresie jesiennym i zimowym. Wpływa pozytywnie na układ nerwowy, a w związku z tym przekłada się nie tylko na funkcje fizyczne, ale i intelektualne. Naturalnie występuje na przykład w mięsie drobiowym, chudym mięsie wołowym czy też w podrobach. To właśnie nieprawidłowa dieta najczęściej doprowadza do jego niedoboru, ale przyczyną mogą być też różne choroby, takie jak nietolerancja glutenu, wrzody żołądka czy kamica żółciowa. Z brakiem odpowiedniej ilości żelaza w organizmie zmagają się też często dzieci, które urodziły się przedwcześnie. Skutkiem niedoboru są na przykład senność, brak sprawności fizycznej, ale także wypadanie włosów czy obniżona odporność. W związku z tym warto zadbać o to, aby dziecko codziennie dostarczało organizmowi odpowiednią ilość żelaza zarówno w żywności, jak i w postaci suplementów.

Magnez

Magnez nie bez powodu nazywany jest pierwiastkiem życia. To właśnie ten składnik mineralny bierze czynny udział w ważnych procesach biochemicznych w organizmie, odpowiada za pracę tarczycy, poprawia koncentrację, zapobiega rozwojowi chorób serca czy też zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy. Ma niebagatelny wpływ na układ mięśniowy, nerwowy, krwionośny i odpornościowy. Naturalnie występuje w wielu produktach spożywczych, takich jak ciemne pieczywo, ryby i owoce morza, kakao, szpinak, natka pietruszki czy jajka. Jeśli jednak u dziecka zostanie stwierdzony niedobór magnezu, powinno się go suplementować, aby uniknąć pobudliwości nerwowej, stanów lękowych czy też kołatania serca.

Witamina A

Odpowiedni poziom witaminy A w organizmie odpowiada za dobrą kondycję skóry, włosów, paznokci i zębów. Ponadto chroni układ oddechowy przed szkodliwymi patogenami i bierze udział w metabolizmie białek. Witamina ta jest szczególnie ważna w przypadku dzieci i młodzieży, ponieważ wzmacnia układ immunologiczny, wspomaga produkcję czerwonych krwinek, a jej niedobór może skutkować spadkiem odporności, zahamowaniem wzrostu, trądzikiem, brakiem apetytu czy nawet zaburzeniami widzenia. Naturalnie witamina ta występuje przede wszystkim w tranie, wątróbce czy szpinaku, czyli produktach, za którymi wiele dzieci nie przepada. Jeśli więc dieta nie dostarcza jej w odpowiednich ilościach, regularne spożywanie
suplementów z witaminą A wydaje się bardziej niż wskazane.

Witamina B12

Poprawia funkcjonowanie nerwów, a także bierze udział w procesie przetwarzania tłuszczów, białek i węglowodanów, wpływając tym samym na poziom odczuwanej energii. Jest też niezbędna w procesach krwiotwórczych, biorąc udział w powstawaniu czerwonych krwinek. Naturalnie witamina B12 występuje między innymi w jajkach, nabiale, rybach i owocach morza oraz podrobach. Jej niedobór objawia się między innymi drętwieniem kończyn, zaburzeniami widzenia, osłabieniem siły mięśniowej czy też zaburzeniami chodu. Bardzo ważne jest więc to, aby dziecko spożywało zalecaną ilość witaminy B12 dziennie, a jest to od 100 do 1000 mcg na dobę. Witaminę tę warto suplementować przed południem, a wówczas zapewni dziecku energię na cały dzień.

Witamina C

Wpływa przede wszystkim na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, ale nie tylko. Odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie przyczynia się do regulacji produkcji kolagenu, przyśpieszenia gojenia ran czy też prawidłowej pracy układu krwionośnego. Występuje przede wszystkim w owocach cytrusowych, natce pietruszki, papryce czy pomidorach. Niedobór witaminy C w organizmie może spowodować niedokrwistość, rozwój szkorbutu i astmy, a także zmiany w chrząstkach i kościach. W skrajnych sytuacjach, kiedy witamina jest dostarczana organizmowi przez długi czas w zbyt małych ilościach, niedobór skutkuje również rozwojem chorób układu sercowo-naczyniowego. Warto więc zadbać o to, aby dieta dziecka była bogata w witaminę C, a w razie konieczności zdecydować się na odpowiednie witaminy dla dziecka.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium