Opinie o Nas
.

Żelazo

Żelazo jest jednym z najliczniej występujących pierwiastków. Rola żelaza w ludzkim organizmie jest nie do przecenienia. Jest to minerał niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, dlatego warto wzbogacić codzienną dietę o produkty, które go dużo zawierają.

Naturalne źródła żelaza


Wyróżnia się dwa różne rodzaje żelaza, które jest dostarczane organizmowi razem z pokarmem. Jest to dwuwartościowe żelazo hemowe oraz trójwartościowe żelazno niehemowe. To pierwsze pozyskiwane jest wyłącznie z produktów pochodzenia zwierzęcego, a z kolei drugie pozyskuje się głównie z produktów pochodzenia roślinnego. Pierwsze wchłania się o wiele lepiej, bo na poziomie dwudziestu procent, a drugie gorzej, ponieważ stopień wchłaniania nie przekracza w tym wypadku pięciu procent. W związku z tym wegetarianie oraz osoby, które wykluczyły ze swojej diety wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, muszą szczególnie zadbać o to, by przyjmować odpowiednie dawki żelaza. Znajduje się ono na przykład w fasoli, grochu, brokułach czy natce pietruszki. Na szczęście część tych warzyw jest niskokaloryczna, a w związku z tym wegetarianie i weganie mogą ich jeść więcej, aby zapewnić dobie odpowiednią dawkę żelaza.


Żelazo w różnorodnych produktach


Jeśli chodzi o produkty pochodzenia zwierzęcego, to bardzo dużo żelaza znajduje się w rybach, owocach morza, drobiu i czerwonym mięsie. Zdecydowanie najwięcej jest go w wątróbce wieprzowej i drobiowej. Warto podkreślić, że witamina C powoduje, że żelazo wchłaniane jest nawet dwukrotnie lepiej, dlatego warto dodawać do posiłków z dużą zawartością żelaza produkty takie, jak truskawki, pietruszka zielona, czarna porzeczka, owoce cytrusowe czy pomidory.


Istnieją również substancje, które utrudniają znacząco wchłaniania żelaza do organizmu, a należy do nich kwas fitynowy. Występuje on w sporych ilościach w kwasie szczawiowym, otrębach, płatkach owsianych czy rabarbarze. Podobnie na żelazo działają kawa oraz herbata wypijane w dużych ilościach, dlatego warto decydować się na nie między posiłkami, a nie w trakcie jedzenia. Żelazo znajduje się również w wielu składnikach, które stanowią dla człowieka zdrowe przekąski, a więc na przykład w pestkach z dyni, suszonych śliwkach, rodzynkach czy też przyprawach, wśród których są na przykład kurkuma, szałwia, kozieradka i kminek.


Żelazo - wpływ na organizm człowieka


Żelazo jest konieczne niemal wszystkim komórkom w naszym organizmie. Uczestniczy w produkcji oraz różnicowaniu czerwonych krwinek, transportuje tlen do mięśni, uczestniczy w produkcji oraz degradacji węglowodanów, lipidów i białek, przyczynia się do produkcji energii, a także produkuje hemoglobinę. Dzięki niemu białko występujące w czerwonych krwinkach jest w stanie transportować tlen z płuc do komórek. Pierwiastek ten zapobiega niedotlenieniu mięśni i pozwala na ich regenerację, co jest szczególnie ważne w przypadku osób, które intensywnie trenują. Żelazo znajduje się w wielu enzymach tkankowych i jest niezbędny w procesie powstawania erytrocytów w szpiku.


Nie bez znaczenia jest wielki wpływ żelaza na układ nerwowy, ponieważ zapewnia odpowiednie funkcjonowanie intelektualne oraz fizyczne człowiekowi. Pomaga redukować ilość wolnych rodników dzięki właściwościom antyoksydacyjnym, ma działanie odtruwające w przypadku wątroby i silnie wspiera układ odpornościowy. Pierwiastek ten wchłaniany jest w jelicie cienkim oraz w dwunastnicy, a następnie wiąże się w błonie śluzowej układu pokarmowego i jest transportowany we krwi. Ludzki organizm ma zdolność magazynowania żelaza w wątrobie, ale nie powinno się z nim przesadzać. Nadmiar żelaza w organizmie może działać toksycznie i powodować silne dolegliwości żołądkowe, takie jak bóle w nadbrzuszu, biegunki czy zaparcia.


Żelazo - kiedy warto suplementować?


Żelazo występuje w wielu produktach spożywczych, które są powszechnie dostępne i wykorzystywane w polskiej kuchni i nie tylko. Odpowiednie produkty z tym pierwiastkiem znajdą zarówno osoby jedzące mięso, jak i wegetarianie czy weganie. Jeśli jednak mimo zróżnicowanej i zbilansowanej diety badania wykazują niedobór żelaza, warto zacząć je suplementować. Wówczas wybrać należy jedynie doustne preparaty i stosować je zgodnie z zaleceniem lekarza lub zaleceniami znajdującymi się na załączonej ulotce. Środki tego rodzaju są dostępne bez recepty, dlatego można je kupić zarówno w aptekach, jak i drogeriach czy sklepów internetowych.


Bardzo ważne jest to, aby suplementy diety w postaci żelaza zażywać godzinę przed posiłkiem lub też dwie godziny po posiłku. Jeśli jednak taka forma przyjmowania tabletek skutkuje zaparciami, biegunką lub nudnościami, preparat musi być stosowany w trakcie jedzenia albo też w zmniejszonej dawce jednorazowej. Jak kupić dobre suplementy diety z żelazem? Przede wszystkim warto celować wyłącznie w producentów, którzy cieszą się dobrą reputacją, udostępniają pełny skład preparatów i zaznaczają, że sprzedawany przez nich suplement może być tylko uzupełnieniem, a nie zamiennikiem zdrowej diety.


Wysokiej jakości suplementy są nieco droższe od najtańszych wariantów, ale za to klient ma pełną pewność, że zażywa preparat przetestowany i z najwyższej półki. Podczas wybierania suplementów diety z żelazem najważniejszym czynnikiem wpływającym na ostateczną decyzję powinna być zawartość jonów, a nie soli żelaza. Dodatkowo każda tabletka powinna być popijana wodą, a najlepiej sokiem z dużą zawartością witaminy C, co przyśpieszy wchłanianie i zwiększy aktywność pierwiastka. Nie powinno się go popijać kawą lub herbatą, ponieważ efekt będzie odwrotny. Żelazo nie powinno być również przyjmowane w towarzystwie innych minerałów czy witamin, ponieważ część z nich może znacznie redukować jego działanie.


Objawy niedoboru żelaza


Niedobór żelaza najczęściej jest związany z zaburzeniem wchłaniania żelaza, zwiększonym zapotrzebowaniem na żelazo, co jest typowe na przykład dla kobiet w ciąży, czy też osób z dietą wegetariańską lub wegańską, ponieważ żelazo znajdujące się w roślinach jest mniej przyswajalne niż to, które znajduje się w mięsie czy podrobach. Bardzo często na niedobór żelaza narzekają również osoby, które w krótkim czasie utraciły dużo krwi na przykład podczas zabiegów operacyjnych, obfitych miesiączek czy też krwawienia z układu pokarmowego.


Jakie są objawy niedoboru żelaza? Zaczyna się od osłabienia i bladości skóry. Kolejnym etapem jest powstawanie zajadów w kącikach ust, niedokrwistość i wypadanie włosów. Ponadto dieta uboga w żelazo może doprowadzić do spadku poziomu hemoglobiny we krwi, a w rezultacie do rozwoju anemii. Obniżona koncentracja, sprawność umysłowa oraz zdolność do wysiłku fizycznego w połączeniu z wyżej wymienionymi objawami to jasny sygnał, że w organizmie brakuje żelaza. W skrajnych sytuacjach długotrwały niedobór żelaza może doprowadzić do tego, że praca serca nie będzie prawidłowa. Dlatego bardzo ważna jest w tym wypadku dieta bogata w ten pierwiastek lub też ustalona ze specjalistą suplementacja żelaza na co dzień. Dzięki temu organizm będzie sprawnie funkcjonował, a człowiek będzie zdolny zarówno do wysiłku fizycznego, jak i koncentracji, nauki i zapamiętywania.


Żelazo - jak dawkować?


Większość osób dbających o to, aby ich dieta była zbilansowana, rzadko miewa problemy z niedoborem żelaza. Jeśli jednak wystąpi, konieczne jest suplementowanie tego pierwiastka. Zapotrzebowanie na żelazo jest zależne nie tylko od wieku i płci, ale również od innych okoliczności, takich jak ciąża. Dawka dla niemowląt od 6 do 12 miesiąca życia to mniej więcej 11mg żelaza na dzień, u dzieci do 3 roku życia to 7mg, a u dzieci od 4 do 12 roku życia 10mg. O ile chłopcy od 13 do 18 roku życia powinni dziennie spożywać około 12mg żelaza, a przypadku dziewczynek w tym samym wieku jest to aż 15mg, co wiąże się z menstruacją i utratą żelaza w trakcie miesiączkowania. Największą dawkę żelaza powinny dziennie przyjmować kobiety w ciąży, a jest to aż 27mg, podczas gdy dorosłym mężczyznom wystarczy tylko 10mg.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium