})060935a7-dc96-413c-88b4-6958967f6570
.

Nie znaleziono produktów spełniających podane kryteria.

Czym jest magnez?

Magnez oficjalnie uznaje się za jeden z pierwiastków chemicznych już od drugiej połowy osiemnastego wieku, kiedy to badania nad nim prowadził jeden ze szkockich chemików. Jest jednym z najpowszechniej występujących pierwiastków chemicznych; przyjmuje formę jasnosrebrnego metalu i łatwo utlenia się na powietrzu. Mimo że magnez wciąż występuje w wielu produktach spożywczych, jest go coraz mniej przez chemiczne nawożenie gleby czy też stosowanie szkodliwych konserwantów. Jeśli specjalistyczne badania lekarskie potwierdzają niedobór pierwiastka w organizmie, konieczne okazuje się zażywanie odpowiednich suplementów.

Na co magnez wpływa w organizmie?

Magnez, zwany pierwiastkiem życia, bierze udział w mniej więcej trzystu ważnych procesach biochemicznych w organizmie, a także poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, nerwowego, mięśniowego i krwionośnego. Jego rola jest więc nie do przecenienia, a badania wykazują, że hamuje powstawanie kamieni w nerkach, wspomaga proces leczenia astmy, reguluje pracę tarczycy i poprawia pamięć oraz koncentrację. Magnez jest pierwiastkiem bardzo istotnym w procesie budowy kości i mięśni, zmniejsza ryzyko nadciśnienia tętniczego oraz rozwoju chorób serca, poprawia pracę szarych komórek i sprawia, że ryzyko rozwoju depresji czy cukrzycy jest znacznie mniejsze. Zaleca się go również osobom, które żyją w permanentnym stresie, ponieważ redukuje wiele jego objawów, takich jak problemy ze snem, nadmierna potliwość, stany lękowe i kołatanie serca. W dwudziestym pierwszym wieku jest też szalenie ceniony za to, że wspomaga walkę z chorobami cywilizacyjnymi, do których należą przede wszystkim różnego rodzaju nerwice oraz chorobliwa otyłość.

Czy suplementacja magnezu u dziecka jest potrzebna?

Istnieje wiele produktów spożywczych, które zawierają w sobie sporą dawkę magnezu. Co jednak w przypadku, gdy nadal jest go w organizmie dziecka za mało? Jako że niedobór magnezu może być dla dziecka potencjalnie niebezpieczny, warto zaopatrzyć się w bezpieczne oraz skuteczne suplementy. Są one zazwyczaj tak dostosowane dla dziecka, by przyjmowanie go nie było dla malca nieprzyjemnym obowiązkiem, a przyjemnością. Występują zarówno w formie sproszkowanej, tabletek, żelków, jak i pastylek przeznaczonych do ssania.

W czym występuje magnez?

Magnez to pierwiastek, który najczęściej dostarczany jest organizmowi wraz z pożywieniem. Na szczęście istnieje wiele produktów, które zawierają go dużo, a w związku z tym z powodzeniem można go dostarczyć sobie w różnym pożywieniu. Najwięcej magnezu znajduje się w takich produktach jak ciemne pieczywo, kasza gryczana, ryż, ryby i owoce morza, mleko, jajka, żółte sery, szpinak, kakao, czekolada, natka pietruszki, fasola czy wysoko mineralizowana woda. Wymienione produkty są bogate nie tylko w magnez, ale i w wiele innych soli mineralnych, witamin i substancji usprawniających pracę ludzkiego organizmu. Dlatego z wielu powodów warto na stałe wprowadzić je do swojego codziennego jadłospisu. Magnez występuje bowiem w produktach, które doskonale sprawdzają się zarówno w postaci śniadań, obiadów czy kolacji, jak i zdrowych deserów.

Niedobór magnezu — skąd się bierze i czym się objawia?

Niedobór magnezu najczęściej wynika z nieprawidłowej diety, w której brakuje na przykład wyżej wymienionych produktów, ale nie tylko. Początkowe objawy niedoboru bardzo często mylone są z objawami niegroźnych chorób. Należą do nich na przykład uczucie zmęczenia, podatność na stres, łamliwość paznokci czy wypadanie włosów. Jeśli sytuacja nie zostanie rozpoznana, a organizm wciąż nie będzie otrzymywał odpowiedniej dawki pierwiastka dziennie, dojdą do tego również takie objawy, jak pobudliwość nerwowe, skurcze mięśni, stany lękowe, drżenie powiek, mrowienie kończyn czy kołatanie serca. Skutki niedoboru magnezu są szczególnie niebezpieczne dla dzieci, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na ich rozwijający się młody organizm W najskrajniejszych sytuacjach niedobór magnezu może doprowadzić do choroby stawów, wielkiej podatności kości na złamania oraz problemów z wszelką aktywnością fizyczną. Jeśli więc dieta nie będzie bogata w ten pierwiastek, skutki będą odczuwane przez cały organizm i mogą okazać się niezwykle niebezpieczne, a na pewno wpłynąć znacząco na komfort życia dziecka.


Nadmiar magnezu — przyczyny i objawy

Nadmiar magnezu w organizmie to zjawisko, do którego dochodzi niezwykle rzadko i zazwyczaj wskutek nadmiernego spożycia suplementów diety bogatych w ten pierwiastek. Zdarza się również, że nadmiar magnezu w organizmie jest wynikiem chorób, z którymi zmaga się dana osoba. Sytuacja ta zdarza się u najmłodszych pacjentów leczących niewydolność nerek czy też u osób odwodnionych. Wówczas objawami są między innymi zaburzenia mowy, problemy ze wzrokiem, obniżenie ciśnienia tętniczego oraz spowolnienie pracy serca. Do najczęstszych objawów nadmiaru magnezu w organizmie należą na przykład zaparcia, problemy z oddychaniem, niski poziom wapnia we krwi, a w skrajnych sytuacjach zatrzymanie krążenia i śpiączka. Bardzo ważne jest to, aby stosować zbilansowaną dietę i nie mylić objawów niedoboru magnezu z innymi schorzeniami. Przed rozpoczęciem suplementacji warto zrobić badania na obecność magnezu i skonsultować się z lekarzem prowadzącym, aby ustalić dawkowanie.

Suplementacja i dawkowanie magnezu

Alkohol, częste biegunki czy nieprawidłowa dieta mogą doprowadzić do niebezpiecznego w skutkach niedoboru magnezu, a wówczas jedynym rozwiązaniem jest sięgnięcie po suplementy. Przyjmują one różne formy, a do najczęstszych należą tabletki do rozpuszczania oraz kapsułki. Bardzo ważne jest to, aby wybrać magnez w postaci jak najlepiej przyswajalnej. O ile chlorek, węglan i tlenek magnezu wchłaniają się słabo, o tyle mleczan, cytrynian czy asparaginian uznawane są za najlepsze opcje. Chociaż kwestię suplementacji zawsze powinno się konsultować z lekarzem, a także postępować zgodnie z instrukcjami znajdującymi się na ulotce, istnieją odgórne zasady dotyczące dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Dzieci do szóstego miesiąca życia potrzebują około 30 mg magnezu dziennie, do roku 70 mg, a do trzeciego roku życia 80 mg. Między czwartym a dziewiątym rokiem życia dzieci potrzebują dziennie 130 mg magnezu, do dwunastego roku życia 240 mg, a od trzynastego roku życia dziewczynki i kobiety 360 mg, zaś chłopcy i mężczyźni aż 410 mg. Wspomniane wyżej choroby, dolegliwości czy odmienne stany organizmu mogą, oczywiście, wpływać na to, że ilości te będą odmienne w danym przypadku.

Jak poprawić przyswajalność magnezu w organizmie?

Za najlepszy magnez uznaje się ten, który występuje naturalnie, a więc w poszczególnych produktach spożywczych. Warto pamiętać o tym, że wysoko przetworzona żywność zawierająca konserwanty zawiera bardzo mało magnezu i wcale nie jest to jedyny powód, dla której lepiej warto jej unikać. Przetworzone tłuszcze zawierają bowiem związki szkodliwe dla metabolizmu, zaś konserwanty rozwijają alergie i są szkodliwe dla dzieci, a także kobiet w ciąży czy w okresie laktacji. Przyswajanie magnezu jest mocno hamowane przez nadmierne ilości spożywanego alkoholu, ale również fosforanów, błonnika czy szczawianów. Możne je za to zwiększyć, poprzez spożywanie produktów bogatych w witaminy B6 i D6, które stanowią dla magnezu naturalną pomoc podczas wchłaniania się.

Najczęściej zadawane pytanie związane z suplementami diety

Zobacz wszystkie naturalne suplementy diety dostępne w naszym sklepie.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium